-
Blz. 1
Programmabegroting 2026
-
Blz. 2
Programmabegroting 2026
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Algemeen
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
De programmabegroting 2026 op hoofdlijnen
-
Blz. 7
Woonlasten
-
Blz. 8
Leeswijzer
-
Blz. 9
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 10
Begroting 2026 in één oogopslag
-
Blz. 11
Programma 1 - Samenleving
-
Blz. 12
Onze visie
-
Blz. 13
Inleiding
-
Blz. 14
Kernopgave Veilig en Inclusief
-
Blz. 15
Ambities
-
Blz. 16
Ambitie 1: We maken werk van een veerkrachtige samenleving
-
Blz. 17
We faciliteren en stimuleren het principe normaliseren
-
Blz. 18
Een passend vangnet borgen voor inwoners die dat nodig hebben.
-
Blz. 19
Ambitie 2: We verstevigen het 'normale leven' door verbinding aan te brengen tussen gezondheid, sport, welzijn en onderwijs
-
Blz. 20
We stimuleren een gezonde leefstijl met voldoende beweging voor alle doelgroepen.
-
Blz. 21
We stimuleren ontmoeting en interactie tussen mensen om sociale netwerken te verstevigen.
-
Blz. 22
Ambitie 3: We verstevigen de bestaanszekerheid en ontwikkelkansen van onze inwoners
-
Blz. 23
We bieden ondersteuning aan financieel kwetsbare inwoners.
-
Blz. 24
Armoede is overdraagbaar. Daarom investeren we in onze kinderen, zodat ze maximale ontwikkelkansen krijgen aangeboden.
-
Blz. 25
We zetten in op participatie.
-
Blz. 26
Ambitie 4: We maken werk van veilige en veerkrachtige buurten
-
Blz. 27
We investeren blijvend in veilige wijken en buurten.
-
Blz. 28
We zetten in op het verstevigen van toezicht en handhaving.
-
Blz. 29
We stellen samen met inwoners, maatschappelijke partners en andere partijen wijk-/buurtagenda’s op.
-
Blz. 30
Reguliere werkzaamheden en overige ontwikkelingen
-
Blz. 31
Beleidsindicatoren
-
Blz. 32
Bijdrage van verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 33
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 34
Programma 2 - Economie, onderwijs, sport en cultuur
-
Blz. 35
Onze visie
-
Blz. 36
Inleiding
-
Blz. 37
Kernopgave Ondernemend en Betrokken
-
Blz. 38
Ambities
-
Blz. 39
Ambitie 1: We hebben in 2026 samen met ondernemend Sliedrecht uitvoering gegeven aan de Economische Visie
-
Blz. 40
We zetten per 2023 een gemeentebreed ondernemersfonds op, voor en door ondernemers.
-
Blz. 41
In samenwerking met onze regio hebben we als gemeente actief accountmanagement richting Sliedrechtse bedrijven.
-
Blz. 42
We werken aan verduurzaming van de Sliedrechtse bedrijventerreinen.
-
Blz. 43
In de Smart Delta Drechtsteden zetten we ons actief in op innovatie en versterking van het maritieme cluster.
-
Blz. 44
Ambitie 2: We hebben in 2026 een stap vooruit gezet in optimaal ruimtegebruik voor bedrijven
-
Blz. 45
We realiseren parkmanagement en gebiedsbeheer op alle Sliedrechtse bedrijventerreinen.
-
Blz. 46
We zetten in op (her)ontwikkeling van verouderde terreinen of niet ontwikkelde locaties.
-
Blz. 47
We bereiden de ontwikkeling van Stationspark III voor inclusief een strategisch uitgiftekader.
-
Blz. 48
Ambitie 3: In 2026 bruisen de winkelgebieden in Sliedrecht en zijn ze (nog) verder opgeknapt
-
Blz. 49
Structureel centrummanagement op de Kerkbuurt
-
Blz. 50
De Leeghwaterstraat als hoofdstraat van de Woonboulevard wordt opgewaardeerd.
-
Blz. 51
We geven verder uitvoering aan de herontwikkeling van het Burgemeester Winklerplein.
-
Blz. 52
Ambitie 4: In 2026 is ons lokale onderwijs verstevigd in aansluiting op maatschappelijke- en arbeidsmarktontwikkelingen
-
Blz. 53
We hebben zicht op onze toekomstige opgave voor onderwijshuisvesting
-
Blz. 54
We zetten in op het kapitaliseren van de maatschappelijke waarde van bedrijven voor Sliedrecht
-
Blz. 55
Ambitie 5: In 2026 staan er sterke samenwerkingsstructuren van ondernemers, (sport)verenigingen en maatschappelijke organisaties. Samen hebben ze een passend aanbod van voorzieningen gecreëerd en is de bekendheid hiervan vergroot
-
Blz. 56
Gemeentelijk vastgoed wordt benut om de beleidsmatige doelstellingen van Koers 2030 te realiseren.
-
Blz. 57
We faciliteren de ontwikkeling van de Wonders of Water Experience van het Nationaal Baggermuseum, met aandacht voor kansen op recreatief, economisch en educatief gebied.
-
Blz. 58
We verbinden sport, cultuur en recreatie met een veilig en inclusief Sliedrecht en ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 59
We blijven culturele organisaties en sportverenigingen ondersteunen om (meer) samen te werken en in gezamenlijkheid initiatieven te ontplooien en de bekendheid hiervan te vergroten.
-
Blz. 60
Reguliere werkzaamheden en overige ontwikkelingen
-
Blz. 61
Beleidsindicatoren
-
Blz. 62
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 63
Programma 3 - Ruimte
-
Blz. 64
Onze visie
-
Blz. 65
Inleiding
-
Blz. 66
Kernopgave Ruimtelijke Vernieuwing
-
Blz. 67
Ambities
-
Blz. 68
Ambitie 1: Op basis van het Programmaplan en de Omgevingsvisie hebben we in 2026 de noodzakelijke voorbereidingen getroffen en de eerste projecten gerealiseerd voor de ruimtelijke vernieuwingsopgave
-
Blz. 69
Implementatie omgevingswet
-
Blz. 70
We zetten ons beleidsinstrumentarium proactief in voor de ruimtelijke vernieuwingsopgave.
-
Blz. 71
We maken een ontwikkelstrategie om tot een gebalanceerd woningbouwprogramma te komen voor de bouw van 2.500 woningen tot 2040.
-
Blz. 72
Sliedrecht Oost: vernieuwing via meerjarig bouwprogramma
-
Blz. 73
Sliedrecht Noord: publiek-private samenwerking
-
Blz. 74
Ambitie 2: We voegen ruimtelijke kwaliteit toe voor een gezonde en aantrekkelijke woonomgeving
-
Blz. 75
We voegen minimaal twee groene, parkachtige verbindingen toe tussen de polder en de Merwede.
-
Blz. 76
We realiseren Sliedrecht Buiten waar we naast de verplaatsing van VV Sliedrecht ook inzetten op openbaar sporten en recreëren (bijv. via een baggerjungle).
-
Blz. 77
We zetten in op een meer groenblauwe, klimaatadaptieve inrichting van de buitenruimte.
-
Blz. 78
We maken het openbaar gebied in Sliedrecht schoon en aantrekkelijk en houden dat ook zo.
-
Blz. 79
We zetten in op proactief beheer van de 'assets' in de openbare ruimte.
-
Blz. 80
We blijven actief op het dossier Chemours/DuPont in de strijd tegen de uitstoot van PFAS en de gevolgen ervan voor de leefomgeving.
-
Blz. 81
Ambitie 3: We maken Sliedrecht duurzaam
-
Blz. 82
In 2030 is het energieverbruik in Sliedrecht met 20% afgenomen.
-
Blz. 83
In 2026 zijn we succesvol in het opwekken van duurzame energie.
-
Blz. 84
We verminderen de afhankelijkheid van gas voor warmtevoorziening gestaag.
-
Blz. 85
Ambitie 4: We verduurzamen de mobiliteit in Sliedrecht en daarbij heeft de fiets(infrastructuur) prioriteit
-
Blz. 86
We versterken de fietsinfrastructuur en maken die veiliger
-
Blz. 87
We stimuleren duurzame mobiliteit met een uitgebreide laadinfrastructuur.
-
Blz. 88
Verbinding over A15 en het spoor: ontsluiting binnenstedelijk én Sliedrecht-Noord.
-
Blz. 89
Ambitie 5: In 2026 is er vanuit provincie en rijk draagvlak om Sliedrecht Noord te ontwikkelen en hebben we voldoende fondsen voor de uitvoering van het Programmaplan, de energietransitie en de bereikbaarheidsopgave in de periode 2026-2030
-
Blz. 90
Sliedrecht en haar plannen staan nadrukkelijk ‘op de kaart’ bij onze partners en (hogere) medeoverheden.
-
Blz. 91
We maken actief werk van het binnenhalen van subsidies en 'deals'.
-
Blz. 92
Reguliere werkzaamheden en overige ontwikkelingen
-
Blz. 93
Beleidsindicatoren
-
Blz. 94
Beleidsindicatoren 3a t/m 3e
-
Blz. 95
Bijdrage van verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 96
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 97
Programma 4 - Bestuur en organisatie
-
Blz. 98
Onze visie
-
Blz. 99
Inleiding
-
Blz. 100
Ambities en ontwikkelingen
-
Blz. 101
Ambities
-
Blz. 102
Ambitie 1: Onze dienstverlening is mensgericht, transparant en helder
-
Blz. 103
We communiceren transparant en helder over wat we doen, waarom en wanneer.
-
Blz. 104
We stroomlijnen de afhandeling van verzoeken, vragen en meldingen.
-
Blz. 105
We ontwikkelen een kwaliteitshandvest met daarin een set beloften (servicenormen) over onze kwaliteit van dienstverlening.
-
Blz. 106
Ambitie 2: Inwoners participeren actief in onze plannen en we hebben een sterk netwerk van partners waarmee we samen werken aan Koers 2030
-
Blz. 107
We werken voor en samen met onze inwoners om de resultaten voor Sliedrecht te realiseren.
-
Blz. 108
Sliedrecht draagt bij aan de regio, en de regio draagt bij aan Sliedrecht.
-
Blz. 109
We ontwikkelen het raadhuis als centrum van de democratie en samenleving.
-
Blz. 110
Ambitie 3: Werken aan een prettige, professionele en flexibele organisatie.
-
Blz. 111
Sliedrecht is een aantrekkelijke werkgever die erin slaagt geschikte mensen te werven en te binden.
-
Blz. 112
We ontwikkelen een aanpak waarbij we 'sturen en realiseren via portfoliomanagement'.
-
Blz. 113
We implementeren data-gedreven werken en bedden dit breed en structureel in binnen de organisatie.
-
Blz. 114
Waar nodig en (financieel) mogelijk versterken we de organisatie, kwalitatief en kwantitatief.
-
Blz. 115
Reguliere werkzaamheden en overige ontwikkelingen
-
Blz. 116
Beleidsindicatoren
-
Blz. 117
Bijdrage van verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 118
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 119
Programma 5 - Financiën van Sliedrecht
-
Blz. 120
Onze visie
-
Blz. 121
Inleiding
-
Blz. 122
Ambities
-
Blz. 123
Ambitie 1: In 2026 en verder is er sprake van een structureel sluitende meerjarenbegroting en afdoende weerstandsvermogen
-
Blz. 124
We volgen ontwikkelingen ten aanzien van het gemeentefonds op de voet en anticiperen hierop in de P&C-cyclus.
-
Blz. 125
We houden het financiële beheersinstrumentarium (Financiële Verordening en bijbehorende nota's) op orde.
-
Blz. 126
We laten de lokale lasten op verantwoorde wijze meebewegen met de economische ontwikkeling en inhoudelijke ambities.
-
Blz. 127
Onvoorzien en vennootschapsbelasting
-
Blz. 128
Reguliere werkzaamheden en overige ontwikkelingen
-
Blz. 129
Beleidsindicatoren
-
Blz. 130
Bijdragen van verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 131
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 132
Landelijke indicatoren
-
Blz. 133
Landelijke indicatoren
-
Blz. 134
Bijlage
-
Blz. 135
Bijlage begrotingspostsubsidies
-
Blz. 136
Bijlage subsidieplafonds
-
Blz. 137
Paragrafen
-
Blz. 138
Paragraaf Lokale heffingen en belastingen
-
Blz. 139
Inleiding
-
Blz. 140
Ontwikkelingen en rijksbeleid
-
Blz. 141
Overzicht opbrengst gemeentelijke heffingen
-
Blz. 142
Heffingen woonlasten (lokale lastendruk)
-
Blz. 143
Overige lokale heffingen
-
Blz. 144
Kwijtscheldingen
-
Blz. 145
Kostendekkendheid
-
Blz. 146
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 147
Inleiding
-
Blz. 148
Risicoprofiel
-
Blz. 149
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 150
Ratio weerstandsvermogen
-
Blz. 151
Financiële kengetallen
-
Blz. 152
Koers 2030
-
Blz. 153
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 154
Inleiding
-
Blz. 155
Openbaar groen en speelvoorzieningen
-
Blz. 156
Riolering
-
Blz. 157
Waterbeheer
-
Blz. 158
Wegen
-
Blz. 159
Bruggen
-
Blz. 160
Openbare verlichting
-
Blz. 161
Gebouwen
-
Blz. 162
Binnenhaven
-
Blz. 163
Aanlegsteiger waterbus
-
Blz. 164
Reserveringen voor onderhoud
-
Blz. 165
Paragraaf Financiering
-
Blz. 166
Inleiding
-
Blz. 167
Financieringspositie
-
Blz. 168
Leningenportefeuilles
-
Blz. 169
Risicobeheersing
-
Blz. 170
Kredietrisico’s
-
Blz. 171
Kas- en saldobeheer
-
Blz. 172
Schatkistbankieren
-
Blz. 173
Informatievoorziening
-
Blz. 174
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 175
Inleiding
-
Blz. 176
Bedrijfsvoering algemeen
-
Blz. 177
Bedrijfsvoering Drechsteden
-
Blz. 178
Personeel
-
Blz. 179
Juridische zaken
-
Blz. 180
Informatiemanagement en Automatisering
-
Blz. 181
Financiën
-
Blz. 182
Rechtmatigheid
-
Blz. 183
Huisvesting
-
Blz. 184
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 185
Inleiding
-
Blz. 186
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 187
Bijdrage aan gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 188
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 189
Inleiding
-
Blz. 190
Afgesloten grondexploitaties
-
Blz. 191
Lopende grondexploitaties
-
Blz. 192
Grondexploitaties in voorbereiding
-
Blz. 193
Planning en control cyclus in relatie tot grondexploitaties
-
Blz. 194
Paragraaf Grote projecten
-
Blz. 195
Inleiding
-
Blz. 196
Stand van zaken
-
Blz. 197
Baanhoek-West
-
Blz. 198
Burgemeester Winklerplein
-
Blz. 199
De Driehoek
-
Blz. 200
Sliedrecht Buiten
-
Blz. 201
Stationspark III
-
Blz. 202
Watertorenterrein
-
Blz. 203
Brandweerkazerne
-
Blz. 204
Locatie Groen van Prinsterer
-
Blz. 205
Gemeentekantoor
-
Blz. 206
Raadhuis
-
Blz. 207
Vogelbuurt
-
Blz. 208
Warmtenet/Proeftuin
-
Blz. 209
AZC
-
Blz. 210
Parallelweg
-
Blz. 211
Leeghwaterstraat
-
Blz. 212
IKC Valkweg
-
Blz. 213
Paragraaf Wet Open Overheid
-
Blz. 214
Inleiding
-
Blz. 215
Financiële begroting
-
Blz. 216
Baten en lasten 2026-2029
-
Blz. 217
Baten en lasten 2026-2029
-
Blz. 218
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 219
Inleiding
-
Blz. 220
Baten en lasten op product-niveau
-
Blz. 221
Programma 1: Samenleving
-
Blz. 222
Programma 2: Economie, onderwijs, sport en cultuur
-
Blz. 223
Programma 3: Ruimte
-
Blz. 224
Programma 4: Bestuur en organisatie
-
Blz. 225
Programma 5: Financiën
-
Blz. 226
Overzicht op taakvelden
-
Blz. 227
Inleiding
-
Blz. 228
Baten en lasten per taakveld
-
Blz. 229
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 230
Inleiding
-
Blz. 231
Reserves
-
Blz. 232
Voorzieningen
-
Blz. 233
Overzicht mutaties reserves per programma
-
Blz. 234
Overzicht structurele vermeerderingen en verminderingen reserves
-
Blz. 235
Overzicht incidentele vermeerderingen en verminderingen reserves
-
Blz. 236
Meerjareninvesteringsprogramma
-
Blz. 237
Inleiding
-
Blz. 238
Overzicht van incidentele baten en lasten
-
Blz. 239
Structureel begrotingssaldo & Incidentele baten en lasten
-
Blz. 240
EMU-saldo
-
Blz. 241
Inleiding
-
Blz. 242
Specificatie overhead
-
Blz. 243
Inleiding
-
Speerpunten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap