Paragraaf Grote projecten

Inleiding

Terug naar navigatie - Paragraaf Grote projecten - Inleiding

Ook in 2026 voeren we de grote projecten uit. Deze grote projecten zijn divers van karakter en daarom is de rol van de gemeente binnen de projecten verschillend. In sommige projecten heeft de gemeente een actieve, stimulerende rol en rust er veel verantwoordelijkheid bij de gemeente zoals de verbouwing van het gemeentekantoor en het Raadhuis of de Parallelweg.  In andere projecten heeft de gemeente een kaderstellende, faciliterende rol zoals het Burgemeester Winklerplein en Baanhoek-West. 

In alle gevallen staat samenwerking centraal. De gemeente betrekt inwoners en ondernemers actief bij de planvorming en uitvoering. Door goed te luisteren en ideeën serieus te nemen, streven we ernaar om waardevolle inbreng een plek te geven binnen de projecten.

Het college houdt bij de uitvoering rekening met actuele ontwikkelingen. Als die aanleiding geven tot een andere invulling van een project, komt het college met een onderbouwd voorstel naar de gemeenteraad.

De gemeenteraad wordt daarnaast jaarlijks separaat geïnformeerd over de voortgang van de projecten binnen het Programma Ruimtelijke Vernieuwing via het Programmaplan. Deze informatievoorziening is conform de afspraken in de financiële verordening 2023.  

Baanhoek-West

Terug naar navigatie - Paragraaf Grote projecten - Baanhoek-West

Doel
Ontwikkeling van een hoogwaardige woonwijk aan de westkant van Sliedrecht met ca. 950 woningen, enkele bedrijfskavels en voorzieningen als een basisschool en medisch centrum.  

Status
De woningbouw is voor driekwart gerealiseerd en grote delen van de wijk zijn ingericht en opgeleverd.  De bouwwerkzaamheden voor de laatste fase zijn gestart en het eerste deel van deze fase (Fase 2 Oost) is in 2025 opgeleverd.  De verdere ontwikkeling vertraagt door de aanwezigheid van een grote hoeveelheid grond die als voorbelasting heeft gediend. Door de PFAS problematiek is afvoer van deze grond bijzonder kostbaar en er wordt naar een oplossing gezocht. Het gebied rond de bedrijfslussen is inmiddels volledig ingericht en de werkzaamheden zijn hier afgerond. 

Planning
•   Vanaf medio 2025 bouw laatste woningen fase 2 Oost. Planning nog onbekend. 

Financiën
Baanhoek-West betreft een anterieur project. De financiële afwikkeling loopt daarom via de exploitatie van de gemeente. In de exploitatie zijn de volgende middelen beschikbaar:

Burgemeester Winklerplein

Terug naar navigatie - Paragraaf Grote projecten - Burgemeester Winklerplein

Doel 
Het Burgemeester Winklerplein herstructureren.

Status 
Bij de jaarrekening 2022 is een motie aangenomen die oproept om opnieuw in onderhandeling te gaan met de ontwikkelaar waarbij gezocht moet worden naar een plan waarvoor geen aanvullende financiële middelen nodig zijn. Deze gesprekken hebben geleid tot de ontbinding van de overeenkomsten in 2024. Op basis van een nieuwe overeenkomst worden hier 55 appartementen gebouwd op de locatie die eigendom is van de ontwikkelaar (Blok B) . Gemeente en Aldi (eigenaar vastgoed blok C) zijn in gesprek over de ontwikkeling van nieuwbouw achter deze locatie. 

Planning
In 2026 wordt er uitvoering gegeven aan de verordening gevelsubsidies Winklerplein. De   de planologische procedure wordt voor Blok B doorlopen zodat de bouw vanaf 2027 kan starten.  Een planning voor Blok C (Aldi) is nog niet beschikbaar.  Vooruitlopend op de definitieve herinrichting van de buitenruimte na de realisatie van beide bouwprojecten, worden met prioriteit ingrepen voorbereid ter voorkoming van overlast en ter verbetering van de sociale veiligheid op en rond het plein.

Financiën
Er is geen budget beschikbaar voor het verdere vervolg met uitzondering van een reservering binnen de Koers 2030 à € 2.247.000. Dit bedrag kan zonder een aanvullend raadsbesluit niet worden aangewend. Op 1 juli 2025 is ingestemd met de reservering van een bedrag van € 786.000 voor de afdoening van de ontbonden overeenkomst van juni 2022 inzake de herontwikkeling van het Burgemeester Winklerplein (Blok C).  

Met beide ontwikkelaars zullen anterieure overeenkomsten gesloten worden om de gemeentelijke kosten te dekken. 

De Driehoek

Terug naar navigatie - Paragraaf Grote projecten - De Driehoek

Doel 
Invulling van de Driehoek met duurzaamheidsinitiatieven die bijdragen aan de duurzaamheidsambities van de gemeente. De ontwikkeling van een geothermiecentrale, hoogspanningsstation, waterstofelektrolyse installatie en zonnevelden. 

Status 
De gebiedsvisie is op 28 maart 2023 vastgesteld. De ontwikkelende partijen zijn eerdergenoemde initiatieven aan het uitwerken. We hebben de Driehoek met succes ingebracht als projectvoorstel voor de Regiodeal en  een miljoen aan cofinanciering van het rijk ontvangen. Dit ten behoeve van de benodigde voorbereidende werkzaamheden, zoals het geschikt maken van de grond, ontwikkelen van een calamiteitendoorsteek en overige plan- en onderzoekskosten.

In november 2024 is een ecologisch onderzoek opgeleverd. Het onderzoek toont aan dat er verschillende beschermde diersoorten leven in de Driehoek. In samenwerking met ecologen en de ontwikkelende partijen wordt onderzocht of en hoe het habitat van de diersoorten kan worden beschermd en geïntegreerd in de ontwikkeling. Ook wordt inzichtelijk gemaakt wat het ruimtebeslag van het leefgebied gaat zijn en welke gevolgen de integratie  heeft voor de ruimtelijke indeling in de Driehoek.

Sinds september 2024 wordt, in samenwerking met de Omgevingsdienst, uitvoering van een plan van aanpak voor grond- en bodem gerelateerde werkzaamheden in de Driehoek. De werkzaamheden zijn nodig in voorbereiding op het bouwrijp maken van het gebied.

Planning
In afstemming met Rijkswaterstaat wordt in 2025 gestart met het ontwerp van de benodigde calamiteitendoorsteek. Er wordt verder gewerkt aan de uitvoering van het plan van aanpak voor grond- en bodem gerelateerde werkzaamheden. Deze werkzaamheden zijn nodig om de Driehoek te kunnen ontwikkelen. Daarnaast wordt in samenwerking met de ontwikkelende partijen gewerkt aan de voorbereiding op de te doorlopen omgevingsplanprocedure onder de Omgevingswet. De inpassing van het leefgebied van beschermde diersoorten en daarbij behorende werkzaamheden zijn onderdeel van deze procedure. 

In 2026 lopen de bovengenoemde werkzaamheden door en aansluitend wordt er gewerkt aan het bouwrijp maken van de grond. De initiatiefnemers werken op eigen tempo aan de planuitwerking van de beoogde ontwikkelingen als vervolg op de voorbereiding op de te doorlopen omgevingsplanprocedure. Met Stedin wordt, als voorloper van alle ontwikkelingen op de Driehoek, uitvoering gegeven aan de afspraken uit de intentieovereenkomst die in 2025 wordt aangegaan. Zodra de ontwikkelingen voldoende zijn uitgewerkt, worden afspraken gemaakt over de wijze van grondoverdracht. 

Financiën
Tot op heden is De Driehoek een project waarvan de financiële afwikkeling loop via de exploitatie van de gemeente.  Op dit moment is het volgende budget beschikbaar. Dit bevat ook de middelen die zijn toegekend bij de Kadernota 2026 voor het aanwezige gronddepot. 


Naar verwachting zal na de businesscase die wordt opgesteld resulteren in een grondexploitatie. Zowel de bijdrage vanuit de Regiodeal als de reservering (à € 350.000) in de reserve Koers 2030 zal hierbij worden betrokken. 

Sliedrecht Buiten

Terug naar navigatie - Paragraaf Grote projecten - Sliedrecht Buiten

Doel 
Het realiseren van het recreatief knooppunt 'Sliedrecht Buiten' ten noorden van de Betuweroute. Het recreatief knooppunt kan als uitvalsbasis dienen om het buitengebied te ontdekken. Daarnaast richten we een gebied in als natuurgebied om te wandelen en te ontdekken. Verder realiseren we er een parkeer- en een horecavoorziening. In Sliedrecht Buiten worden ook voetbalvereniging VV Sliedrecht en tennisvereniging SLTC gehuisvest. Het doel is verder om op de locatie waar voetbalclub VV Sliedrecht nu gevestigd is een bedrijventerrein te realiseren (Stationspark III)

Status
Er loopt een beroep op het bestemmingsplan, hierover moet de Raad van State een besluit nemen. het is nog onduidelijk wanneer dit gebeurt. De gesprekken met de sportverenigingen en grondeigenaren lopen. 

Planning 
We werken toe naar een definitief ontwerp voor het civiele werk en verwerven grond. Vervolgens realiseren we de voorbelasting en het bouwrijp maken van de grond voor Sliedrecht Buiten.  

Financiën
Voor de uitvoering van het project zijn de volgende investeringskredieten beschikbaar:

 

Stationspark III

Terug naar navigatie - Paragraaf Grote projecten - Stationspark III

Doel
Door het verplaatsen van de sportvelden naar de nog te ontwikkelen locatie Sliedrecht Buiten ten noorden van het Stationspark III, ontstaat er ruimte voor het ontwikkelen van het bedrijventerrein Stationspark III. Deze locatie voor kleinschalige lokale en regionale bedrijvigheid is cruciaal om te voorzien in de lokale groeibehoefte en vervangingsvraag. 

Status
Er loopt een beroep op het bestemmingsplan, hierover moet de Raad van State een besluit nemen. het is nog onduidelijk wanneer dit gebeurd. 

Planning 
Zodra er duidelijkheid is over de verplaatsing van de sportvelden, wordt er een strategisch uitgiftekader opgesteld voor Stationspark III. Dit kader wordt mogelijk in 2026 ontwikkeld. Na goedkeuring van het uitgiftekader zullen verkennende gesprekken plaatsvinden met geïnteresseerde ondernemers.

Financiën
Stationspark III betreft een grondexploitatie. Het geprognosticeerde resultaat bij de Jaarrekening 2024 betrof € 12,8 miljoen. In hoeverre over het verwachte resultaat vennootschapsbelasting verschuldigd is, is onderwerp van onderzoek. Indien vennootschapsbelasting verschuldigd is valt het vrij besteedbare resultaat lager uit. Het voornemen is de gerealiseerde winst te zijner tijd te storten in de reserve Koers 2030.

 

Watertorenterrein

Terug naar navigatie - Paragraaf Grote projecten - Watertorenterrein

Doel 
Ontwikkeling van het Watertorenterrein tot woningbouwlocatie.

Status 
Het watertorenterrein is 100% particulier eigendom van Watertoren B.V. Naast de wettelijke bevoegdheden heeft de gemeente een faciliterende rol bij de gebiedsontwikkeling, omdat het hier gaat om een ontwikkeling van een externe partij. Op 20 december 2023 heeft Watertoren B.V. een aanvraag omgevingsvergunning (wabo) ingediend voor een woningbouwontwikkeling van 180 woningen. Sindsdien is gemeente Sliedrecht, in afstemming met de ontwikkelaar, bezig met de behandeling van de aanvraag.

Planning
De gemeente is bezig met het toetsen van de aanvraag Omgevingsvergunning. Met alle betrokken instanties wordt onderzocht of het planvoornemen te vergunnen is. De beoordeling van de aanvraag wordt voorgelegd aan het college waarna een besluit wordt genomen. Het is bij projecten van deze omvang gebruikelijk om in het kader van vooroverleg te onderzoeken of een plan haalbaar is. Dat is in dit geval niet gebeurd en dat maakt de behandeling van deze aanvraag tot een lastig en tijdrovend proces.

Gemeente Sliedrecht en Watertoren B.V. zullen een intentieovereenkomst aangaan met elkaar. De intentieovereenkomst is nodig om, vooruitlopend op de anterieure overeenkomst en/ of legesinkomsten, financiële zekerheid te bieden voor de gemeentelijke gemaakte kosten. Anderzijds biedt de intentieovereenkomst houvast voor de ontwikkelaar om verder te investeren in de planuitwerking. Op 15 januari 2025 heeft het college Watertoren B.V. namelijk gevraagd om de aanvraag aan te vullen, omdat de aanvraag op dat moment nog niet volledig was. Dit is nodig om te komen tot een goede en volledige beoordeling van de Omgevingsvergunningaanvraag. 

Zodra de Omgevingsvergunningaanvraag volledig en voldoende is uitgewerkt, wordt de gemeenteraad gevraagd om besluit te nemen over een verklaring van geen bedenkingen.  Dit is een procedure onder de wet ruimtelijke ordening die in 2026 wordt doorlopen.  Pas na instemming van de raad kan de aanvraag op grond van het oude recht in procedure worden gebracht. De doorlooptijd van dit proces is grotendeels afhankelijk van de inzet van Watertoren B.V. en de uitkomst van de diverse overleggen die Watertoren B.V. zelf voert met andere overheden zoals Rijkswaterstaat. 

Financiën
Er zijn in de begroting geen middelen aanwezig voor het project. Eventuele kosten die gemaakt worden moeten worden afgedekt via een anterieure overeenkomst en/of legesinkomsten. 

Brandweerkazerne

Terug naar navigatie - Paragraaf Grote projecten - Brandweerkazerne

Doel
Het realiseren van een een nieuwe brandweerkazerne aan de Rijnstraat ter vervanging van de oude kazerne aan de Middeldiepstraat met als doel het bieden van optimale brandweerzorg met de kortst mogelijk aanrijd tijden.

Status
Het project verloopt volgens schema. De gemeenteraad heeft in maart 2024 het krediet verleent waarna de voorbereiding eind 2024 is afgerond. De realisatie is begin 2025 gestart en de "eerste paal" is op 16 april 2025 geslagen. Inmiddels heeft ook de aanbesteding plaatsgevonden voor de civiele werkzaamheden en deze zijn nu verder in voorbereiding.  

Planning
De uitvoerende fase van de civiele werkzaamheden ligt tussen februari en mei 2026 (in etappes). De oplevering en de overdracht van de kazerne aan de Veiligheidsregio zal plaatsvinden conform planning in juni 2026. 

Financiën
Voor de uitvoering van het project zijn de volgende investeringskredieten beschikbaar:

Locatie Groen van Prinsterer

Terug naar navigatie - Paragraaf Grote projecten - Locatie Groen van Prinsterer

Doel
De herontwikkeling van de Locatie Groen van Prinsterer locatie door ruimtelijke kwaliteit te verbeteren en woningbouw te realiseren. 

Status
Aan de hand van een stedenbouwkundige gebiedsanalyse, beleidskaders van onze gemeente en omgevingsgesprekken met omwonenden zijn de definitieve stedenbouwkundige kaders voor de gebiedsontwikkeling locatie Groen van Prinsterer opgesteld.  Na besluitvorming door de raad over de stedenbouwkundige kaders en de grondexploitatie werken we toe naar het uitzetten van een tender. 

In 2025 ontstond er een direct huisvestingsprobleem voor CBS Oranje-Nassau. Na het onderzoeken van verschillende (on)mogelijkheden is besloten vanaf het schooljaar 2025 een aantal klassen voorlopig te huisvesten in de voormalige Groen van Printererschool. In de tussentijd gaat het vervolgproces voor de herontwikkeling tot woningbouw door en wordt ook voor CBS Oranje-Nassau naar een structurele oplossing gezocht.

Planning
We verwachten de tender in het vierde kwartaal van 2025 op de markt te zetten. In 2026 doorlopen we het tenderproces en selecteren we een aannemer. Ondertussen bereiden we de sloop verder voor met flora- en faunaonderzoeken.

Financiën
De locatie Groen van Prinsterer betreft een grondexploitatie. Het verwachte resultaat is € 8.000. 

Gemeentekantoor

Terug naar navigatie - Paragraaf Grote projecten - Gemeentekantoor

Doel
De herinrichting van het gemeentekantoor is noodzakelijk om het kantoor te laten voldoen aan wettelijke eisen (o.a. brandveiligheid en ARBO normen), te moderniseren en verduurzamen, maar ook een essentieel onderdeel van de visie om ontmoeting tussen gemeente en samenleving te stimuleren en faciliteren.

We creëren een aantrekkelijke werkomgeving, die aansluit bij hybride werkwijze, een prettige sfeer voor bezoekers en realiseren een politiesteunpunt en uitvalsbasis voor de BOA’s.

Status
Het uitvoeringsbudget is van € 2,537 miljoen verhoogd naar € 3,693 miljoen en door de raad  beschikbaar gesteld. 

Planning
•    Q3 2025: Oplevering fase 1 Oostvleugel (bouwdeel A inclusief tijdelijke gemeentewinkel) 
•    Q1 2026: Oplevering fase 2 Noordvleugel (bouwdeel B inclusief gemeentewinkel)

Financiën
Voor de uitvoering van het gemeentekantoor zijn de volgende investeringskredieten beschikbaar:

Raadhuis

Terug naar navigatie - Paragraaf Grote projecten - Raadhuis

Doel
Met de restauratie van het raadhuis streven we naar een raadhuis van en voor Sliedrecht. Niet alleen een bestuurlijk centrum, maar ook een  ontmoetingscentrum voor de inwoners van Sliedrecht met een ondersteunende horeca, passend bij de behoefte van de gemeente en strokend met het Omgevingsplan. 

Status
Het definitief ontwerp is goed gekeurd en het uitvoeringsbudget van € 5.684 miljoen is beschikbaar gesteld.

Planning
•     2026: Start restauratiewerkzaamheden
•    2027: Oplevering

Financiën
Voor de uitvoering van het Raadhuis zijn de volgende investeringskredieten beschikbaar:

Het beschikbaar gestelde krediet is nog € 720.000 lager dan het boven genoemde krediet. Dit is het gevolg van de correctie die bij de Jaarrekening 2024 heeft plaatsgevonden vanuit de controle van de accountant. Bij de Winternota zal de bijbehorende wijziging ook op het krediet worden aangebracht, waardoor het geheel weer aansluit.  

Vogelbuurt

Terug naar navigatie - Paragraaf Grote projecten - Vogelbuurt

Doel
Het project Vogelbuurt is in 2019 gestart met als doel de wijk te revitaliseren. Dit houdt in dat zowel het riool als de bestrating wordt vernieuwd. Met deze ingreep frissen we, qua uitstraling, de wijk niet alleen op qua uitstraling, maar ook de levensduur wordt verlengd.

Status

Vogelbuurt Noord
De rioolwerkzaamheden zijn in 2021 afgerond. De bestratings- en ophoogwerkzaamheden zijn momenteel in volle gang en worden in het tweede kwartaal van 2026 fysiek opgeleverd. 

Vogelbuurt Zuid
De rioolwerkzaamheden zijn in 2022 gestart. Door diverse tegenslagen hebben de werkzaamheden aanzienlijke vertraging opgelopen maar zijn nu afgerond.  Aan het ontwerp voor de herinrichting en bestrating wordt nu gewerkt.  In 2026 zal worden gestart met deze aanbestedingsfase.

Planning

  • Uitvoering bestrating Vogelbuurt Noord  t/m kwartaal 2/2026
  • Uitvoering bestrating Vogelbuurt zuid t/m kwartaal 2/2027 (afhankelijk van warmtenet)

Financiën
Voor de uitvoering van de Vogelbuurt zijn de volgende investeringskredieten beschikbaar:

Warmtenet/Proeftuin

Terug naar navigatie - Paragraaf Grote projecten - Warmtenet/Proeftuin

Doel
De gemeente ontving in 2019 een rijksbijdrage van € 3.850.000,- om particuliere woningeigenaren in Sliedrecht-Oost de kans te bieden om  over te stappen op het warmtenet en hun woning aardgasvrij te maken. De proeftuin Sliedrecht-Oost is opgericht om hier uitvoering aan te geven.

Status
Sinds de start van de proeftuin is in de wijk een hoofdnet aangelegd voor het warmtenet, waarvan de flats van Tablis Wonen inmiddels warmte afnemen. Ook is in 2024  de Sperwerflat (74 particuliere appartementen en 6 appartementen van Tablis) aardgasvrij gemaakt . Verder zijn in 2025 26 particuliere woningen in De Horst en Vogelenzang en 70 corporatiewoningen in De Horst aardgasvrij gemaakt.

Planning
Daarmee is de proeftuin grotendeels in de nazorgfase beland. De grondgebonden particuliere en corporatiewoningen maken in de winter van 2025/2026 hun eerste stookseizoen mee en mogelijk is er nog nazorg nodig voor bijvoorbeeld het verhelpen van storingen of het optimaliseren van de cv-installaties. Voor Verzorgingstehuis Parkzicht dient nog rekening gehouden te worden met een bedrag om ook 32 aanleunwoningen aardgasvrij maken, maar hiervoor is nog geen planning af te geven, omdat het nog niet duidelijk is hoe het warmtenet in de Vogelbuurt-Zuid zich verder zal ontwikkelen.

Financiën
Het hele project wordt gefinancierd met de ontvangen rijksbijdrage. Dit bedrag staat als vooruit ontvangen op de balans. Elk jaar worden de gemoeide kosten geboekt in de exploitatie en wordt een gelijk gedeelte van de rijksbijdrage als inkomst geboekt in de exploitatie. Hierdoor is het voor de gemeente per saldo neutraal. 

AZC

Terug naar navigatie - Paragraaf Grote projecten - AZC

In Nederland is er een groot tekort aan opvangplekken voor asielzoekers. Daarom worden er nu veel tijdelijke opvanglocaties gebouwd. Deze zijn duur en bieden niet altijd een goede en veilige plek voor mensen. Sliedrecht wil helpen door een asielzoekerscentrum (AZC) te openen. Dit AZC biedt plek aan maximaal 250 mensen en blijft minstens vijf jaar open. Zo zorgen we voor een vaste, menswaardige opvanglocatie. Ook voldoen we hiermee aan onze  wettelijke taakstelling. We maken duidelijke afspraken met het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) en andere partners. Samen zorgen we ervoor dat het AZC goed past in de Sliedrechtse samenleving.

Na de definitieve locatiekeuze in december 2023 is in mei 2024 de bestuursovereenkomst tussen het COA en de gemeente getekend. In het voorjaar van 2025 is de vergunning voor het voorbelasten verleend. Op dit moment wordt gewerkt aan de aanvraag en vervolgens de beoordeling van de vergunningaanvraag. Dit is voor de tweede fase van de ontwikkeling, het bebouwen van het terrein. Naar verwachting zal in 2026 worden gestart met de bouw. Oplevering en ingebruikname door het COA staat gepland voor Q2 2027.

Financiën
Het AZC is een anterieur project, als gemeente faciliteren we het COA bij de realisatie. Op dit moment zijn hiervoor geen financiële middelen aanwezig in de begroting:

Het budget 2025 zal worden toegevoegd aan de begroting via de Winternota 2025. 

 

Parallelweg

Terug naar navigatie - Paragraaf Grote projecten - Parallelweg

Doel
De Parallelweg is toe aan groot onderhoud. Gezien de noodzaak van het vervangen van de rijbaan van de Parallelweg is er besloten dit project gescheiden te houden van de andere projecten. Hierdoor wordt voor het project "Revitaliseren Parallelweg" ingezet op alleen vervangingsonderhoud in 2026, exclusief het verleggen van het fietspad naar de Leeghwaterstraat.

Status
In 2025 wordt er gewerkt aan het uitvoeringsontwerp, contract en aanbesteding. Tijdens de voorbereiding en de participatie loopt dit project grotendeels samen met het project Leeghwaterstraat maar wordt eerder uitgevoerd dan project Leeghwaterstraat.

Planning
Eind 2025/ begin 2026 start de aanbestedingsprocedure. Waarna in 2026 direct gestart zal worden met de uitvoering. De uitvoering zal in verschillende fases worden uitgevoerd met een totaal verwachte uitvoeringsduur van ca 6 maanden.     

Financiën
Voor de uitvoering van de Parallelweg zijn de volgende investeringskredieten beschikbaar:

Leeghwaterstraat

Terug naar navigatie - Paragraaf Grote projecten - Leeghwaterstraat

Doel
Het vervangen van de riolering in de Leeghwaterstraat en Beijerinckstraat in combinatie met het  opwaarderen van de leeghwaterstraat als hoofdstraat van de woonboulevard. 

Status
Het gemaal en een klein gedeelte van de riolering in de Leeghwaterstraat en de Beijerinckstraat is vervangen.  De resterende riolering in de Leegwaterstraat en Beijerinckstraat moeten ook worden vervangen. Hierbij zal gelijk bij het aanvullen en herinrichten de combinatie worden gemaakt van het opwaarderen van de Leegwaterstraat als hoofdstraat van de woonboulevard.  In 2025 is er gewerkt aan het uitvoeringsontwerp en het contract. 

Planning
In 2026 wordt het uitvoeringsontwerp en het contract afgerond en start de aanbestedingsprocedure. Tijdens de voorbereiding en de participatie loopt dit project grotendeels gelijk op met het project "Revitaliseren Parallelweg" maar zal pas na realisatie hiervan starten met de uitvoering.   Eind 2026 kan de uitvoering starten. 

Financiën
Voor de uitvoering van de Leeghwaterstraat zijn de volgende investeringskredieten beschikbaar: 

 

IKC Valkweg

Terug naar navigatie - Paragraaf Grote projecten - IKC Valkweg

Doel
Realiseren van een Integraal Kind Centrum  met twee scholen, kinderopvang, maatschappelijke ruimte en trainingshal. 

Status
Voor de periode van sloop en nieuwbouw is tijdelijke huisvesting noodzakelijk. Uit locatieonderzoek kwam het park aan de westzijde van de Valkhof naar voren, maar het verkrijgen van een omgevingsvergunning levert daar grote uitdagingen op door negatieve adviezen van de GGD en de Veiligheidsregio vanwege de nabijheid van de A15. Daarom worden momenteel alternatieven onderzocht. Tot die tijd blijven De Wilgen en de Prins Willem-Alexander langer in gebruik. Parallel hieraan wordt gewerkt aan een stedenbouwkundig kader voor de definitieve nieuwbouw van het IKC en de trainingshal. 

Planning
Zonder tijdelijke huisvesting kunnen de sloopwerkzaamheden en de bouw van het IKC niet starten. De locatiekeuze is bepalend voor de fasering waarin de werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd. Bij het voorleggen van het stedenbouwkundig kader aan de raad, begin 2026, zal tevens een herziene planning worden afgegeven.

Financiën
Voor de uitvoering van het project zijn de volgende investeringskredieten beschikbaar: