Programma 4 - Bestuur en organisatie

Onze visie

Terug naar navigatie - Programma 4 - Bestuur en organisatie - Onze visie

Om slagvaardig te kunnen werken aan de kernopgaven, is de organisatie gericht op "samen realiseren in Sliedrecht". De gemeente werkt opgavegericht en wendbaar en werkt graag voor én samen met de inwoners aan de resultaten die voor de Sliedrechtse samenleving merkbaar zijn. 

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 4 - Bestuur en organisatie - Inleiding

Programma 4 Bestuur en Organisatie omvat alle beleidsvelden van de gemeente Sliedrecht op het gebied van organisatie en bestuur. Vanuit programma 4 werken we daarmee primair aan de randvoorwaarde voor de kernopgaven: Een slagvaardige organisatie die het mogelijk maakt om de ambities voor Sliedrecht waar te maken. 

Ambities en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 4 - Bestuur en organisatie - Ambities en ontwikkelingen

De begroting voor 2026 staat in het teken van realisme en het maken van bewuste keuzes. Sliedrecht werkt stap voor stap aan de ambities uit Koers 2030. Daarbij realiseren we ons dat niet alles tegelijk kan. We blijven bouwen aan een organisatie die in staat is om mee te bewegen met maatschappelijke ontwikkelingen, maar doen dat met oog voor haalbaarheid en beschikbare capaciteit. In 2026 gaan we verder met het versterken van onze dienstverlening, het verbeteren van samenwerking met inwoners en partners, en het zorgen voor een gezonde werkomgeving voor onze medewerkers.

Onze dienstverlening is een belangrijk fundament. In 2025 zijn servicebeloftes geformuleerd die duidelijk maken wat inwoners en ondernemers van ons mogen verwachten. In 2026 werken we verder aan het waarmaken van deze beloftes, onder andere via het gebruik van Fixi, het nieuwe intranet en gerichte communicatie via passende kanalen. We blijven leren van signalen uit klanttevredenheidsonderzoeken en klachtenafhandeling. Tegelijkertijd maken we keuzes in wat we wel en niet kunnen oppakken, zodat we onze inzet kunnen richten op wat echt nodig is.

Ook intern blijven we investeren, maar met een scherp oog voor de balans tussen ambitie en uitvoerbaarheid. De arbeidsmarkt is krap en de werkdruk blijft hoog. Daarom zetten we in op het behouden van talent, het verbeteren van werkomstandigheden en het versterken van datagedreven werken. Portfoliomanagement helpt ons om prioriteiten te stellen en overzicht te houden. Zo zorgen we ervoor dat we als gemeente Sliedrecht niet alleen vooruitkijken, maar ook realistisch blijven in wat we kunnen realiseren.

Ambities

Terug naar navigatie - Programma 4 - Bestuur en organisatie - Ambities

Ambitie 1: Onze dienstverlening is mensgericht, transparant en helder

Terug naar navigatie - Programma 4 - Bestuur en organisatie - Ambities - Ambitie 1: Onze dienstverlening is mensgericht, transparant en helder

Als gemeente zijn we er voor onze inwoners en ondernemers. We leveren daarbij tal van diensten. Indirect via diverse (algemene) voorzieningen, beheer/onderhoud van de openbare ruimte, realiseren van allerlei projecten, etc. Maar vaak ook direct door het verstrekken van paspoorten, afgeven van vergunningen, verlenen subsidies, doorverwijzen naar zorg of ondersteuning, etc. Het is belangrijk dat onze dienstverlening voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk is. En dat mensen weten waar ze terecht kunnen met (hulp)vragen en wat ze van ons kunnen verwachten. En dat wij daarover transparant en helder zijn (ook als iets niet kan). Het betekent dat we actief feedback ophalen en luisteren naar de individuele behoefte van mensen . Waar mogelijk houden we daar rekening mee. Het uitleggen en steevast terugkoppelen van afwegingen en keuzes is daar belangrijk in. 

'We zeggen wat we doen (en waarom) en we doen wat we zeggen'. Het is een cliché, maar uiteindelijk wel de essentie om als betrouwbare partner van onze inwoners te functioneren. 
Om dit vorm te geven gaan we concreet aan de slag met de volgende beleidslijnen en projecten. 

Speerpunten

Ambitie 2: Inwoners participeren actief in onze plannen en we hebben een sterk netwerk van partners waarmee we samen werken aan Koers 2030

Terug naar navigatie - Programma 4 - Bestuur en organisatie - Ambities - Ambitie 2: Inwoners participeren actief in onze plannen en we hebben een sterk netwerk van partners waarmee we samen werken aan Koers 2030

We hebben iedereen nodig om onze plannen te laten slagen. Om nieuwe ideeën en initiatieven te creëren, om andere inzichten en invalshoeken te krijgen en (soms) om tegengestelde belangen inzichtelijk te maken. Participatie is daarom belangrijk. Aan de voorkant van beleidsvorming, projecten en ontwikkelingen. Een gedegen en transparant proces leidt tot zorgvuldige afwegingen, ook als dat betekent dat niet iedereen tevreden kan worden gesteld. Het creëren van draagvlak en/of begrip bij belanghebbenden aan de voorkant levert in het verdere proces veel voordeel op.   

Vaak gaat het ook verder dan alleen participeren. Bij de uitvoering van onze taken is actieve samenwerking met inwoners, ondernemers, maatschappelijke partners, etc. aan de orde van de dag. Om dit succesvol te doen is investeren in het netwerk noodzakelijk. We moeten elkaar actief opzoeken, weten wat er speelt, welke belangen en agenda's iedereen heeft en hoe we die kunnen koppelen. Vanuit een open en constructieve houding om gezamenlijk aan doelen te werken en elkaar successen te gunnen. In een dergelijke samenwerking is ook ruimte voor een eerlijke en kritische kanttekening als daar aanleiding toe is. Als bestuur willen we het goede voorbeeld te geven door elkaar in positie te brengen. Dat vraagt vertrouwen, rolbewustzijn en goede communicatie tussen college, gemeenteraad en ambtelijke organisatie. 

Speerpunten

Ambitie 3: Werken aan een prettige, professionele en flexibele organisatie.

Terug naar navigatie - Programma 4 - Bestuur en organisatie - Ambities - Ambitie 3: Werken aan een prettige, professionele en flexibele organisatie.

Om te werken aan een prettige, professionele en flexibele organisatie is het van belang om kwantitatief en kwalitatief op sterkte zijn. De krapte op de huidige arbeidsmarkt stelt ons, als relatief kleine organisatie, voor uitdagingen en dat kan gevolgen hebben voor onze beleid- en uitvoeringskracht en ons ontwikkelvermogen. Door te investeren in het versterken van onze organisatie, goed werkgeverschap, portfoliomanagement en ondersteunende bedrijfsvoering, willen we de uitdagingen op de huidige arbeidsmarkt zoveel mogelijk het hoofd bieden en onszelf in staat stellen onze ambities waar te maken.

Daarmee ontwikkelen we ons naar een prettige, professionele en flexibele organisatie, waar mensen graag willen en blijven werken. Waar zij zich in hun kracht gezet en gewaardeerd voelen. Waar zij prettig kunnen werken met een goede werkplek, systemen, informatie en processen die hen ondersteunen. Waar duidelijkheid is waar we als organisatie naartoe werken, wat er van hen wordt verwacht en wat zij van ons kunnen verwachten. 

Speerpunten

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 4 - Bestuur en organisatie - Beleidsindicatoren
  Naam indicator Meest recente waarde Sliedrecht Streefwaarde

4a

Cijfer tevredenheid: KTO (1e lijn dienstverlening)  7,8 8

4b

% realisatie servicenormen (1e lijn dienstverlening) balie
% realisatie servicenormen (1e lijn dienstverlening) telefonie

 

93% 
47% 

 

80%
70%


4c

Cijfer tevredenheid medewerkers (organisatie)  7,0* 8
  • 4A* Dit is opgebouwd uit 3 verschillende onderdelen: balie 8,5, telefonie 7,4 en web 7,4
    (cijfers Sliedrecht jan-juni 2025).
  • 4c* Dit is een gemiddeld cijfer van het MTO afgenomen in 2023.

4a t/m 4b
Dienstverlening loopt als een rode draad door de hele organisatie, het is iets van alle medewerkers. Elke medewerker heeft te maken met het leveren van diensten. Dit kan voor een interne- of externe klant zijn, maar uiteindelijk werken wij allemaal voor de inwoners en ondernemers van de gemeente Sliedrecht. In het CWP is richting gegeven aan de manier waarop wij onze diensten willen leveren en hoe wij als betrouwbare partner willen (samen)werken. 
  
4c
Medewerkers die tevreden zijn over hun werk en de organisatie presteren beter en dragen bij aan het succes van de organisatie. Een medewerkers tevredenheidsonderzoek is een indicator die weergeeft of medewerkers betrokken, gemotiveerd of tevreden zijn en wat de gevolgen hiervan kunnen zijn zoals verzuim, verloop en effectiviteit. Dit onderzoek geeft handvatten om de organisatie te verbeteren, wat direct positieve gevolgen heeft voor onze dienstverlening.