Paragraaf Bedrijfsvoering

Inleiding

Terug naar navigatie - Paragraaf Bedrijfsvoering - Inleiding

Deze paragraaf gaat in op de activiteiten voor 2026 op het gebied van bedrijfsvoering. We beschrijven in deze paragraaf, op hoofdlijnen, de voorgenomen activiteiten voor 2026 en geven een beeld van de bijbehorende relevante cijfers.

Een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering is van essentieel belang voor een slagvaardige organisatie en het waarborgen van de dienstverlening aan de inwoners en is onlosmakelijk verbonden met de doelstelling "Koersvast en ontwikkelingsgericht toewerken naar 2030". In 2026 zal, nauw verbonden aan deze doelstelling en de daarbij vastgestelde principes, de weg vervolgd worden.

Bedrijfsvoering algemeen

Terug naar navigatie - Paragraaf Bedrijfsvoering - Bedrijfsvoering algemeen

Een solide bedrijfsvoering vormt de ruggengraat van onze gemeentelijke organisatie. Een goede bedrijfsvoering zorgt ervoor dat wij als gemeente onze taken effectief en efficiënt kunnen uitvoeren, en dat we de best mogelijke dienstverlening aan onze inwoners kunnen bieden. In 2026 streven we naar verdere optimalisatie van onze processen. 

Daarnaast is integraal (samen)werken een kernpunt  in onze bedrijfsvoering. Door actief verbindingen te creëren tussen  interne afdelingen en actief samen te werken met regionale partners kunnen we krachten bundelen en een grotere impact realiseren.

Bedrijfsvoering Drechsteden

Terug naar navigatie - Paragraaf Bedrijfsvoering - Bedrijfsvoering Drechsteden

De samenwerking met de regiogemeenten en Bedrijfsvoering Drechtsteden (voorheen 
Servicegemeente Dordrecht (SGD), is onmisbaar om onze ambities te kunnen waarmaken. In tijden van bezuinigingen staat samenwerking onder druk. Als één van de gemeenten in de regio blijven wij het belang van de samenwerking met elkaar en Bedrijfsvoering Drechtsteden behartigen. Sliedrecht kan niet zonder de regio en de regio niet zonder Sliedrecht. 
De evaluatie uit 2023 over de systematiek van het toenmalige Servicecentrum Drechtsteden (SCD, en de aanbevelingen en vervolgens gesprekken die daaruit zijn voortgevloeid, zullen leiden tot een nieuwe verdeelsystematiek van de kosten voor afnemers voor de diensten die de SGD voor deze afnemers uitvoert. De invulling en uitwerking van deze nieuwe verdeelsystematiek in 2025 zal leiden tot nieuwe afspraken in 2026. Deze afspraken zullen moeten leiden tot stabiliteit en ontwikkelperspectief en een balans tussen partnerschap en zakelijke samenwerking. 

Personeel

Terug naar navigatie - Paragraaf Bedrijfsvoering - Personeel

In 2026 zetten we als gemeente Sliedrecht verdere stappen in het professionaliseren van onze organisatie. We bouwen voort op de fundamenten die in voorgaande jaren zijn gelegd en richten ons op duurzame ontwikkeling, strategische keuzes en het versterken van ons menselijk kapitaal. De HR-koers is stevig verankerd in onze kernwaarden: samen, opgavegericht, trots, transparant en rolbewust.

1. Professionalisering van de organisatie
We investeren in het versterken van onze organisatiekracht. Dit doen we door processen te stroomlijnen, structuren te verduidelijken en leiderschap te ontwikkelen dat past bij onze ambities. De focus ligt op het versterken van de rol van de professional: medewerkers krijgen ruimte om hun expertise in te zetten en verantwoordelijkheid te nemen. Leidinggevenden vervullen hierin een dienende rol, gericht op het faciliteren van groei, samenwerking en resultaat.

2. Werkdruk en duurzame inzetbaarheid
Werkdruk blijft een belangrijk aandachtspunt. We blijven investeren in monitoring, coaching en het versterken van het gesprek over werkdruk binnen teams. Daarbij kiezen we bewust voor een lange termijn aanpak, waarbij we patronen herkennen en doorbreken. We zetten in op preventie, vitaliteit en het creëren van een gezonde werkomgeving waarin medewerkers zich ondersteund voelen.

3. Strategische keuzes en lange termijn focus
In plaats van ad-hoc oplossingen, maken we strategische keuzes die passen bij onze maatschappelijke opgaven en ambities richting 2030. We versterken onze strategische personeelsplanning (SPP) en koppelen deze aan een heldere gesprekscyclus. Dit stelt ons in staat om tijdig te anticiperen op veranderingen en medewerkers duurzaam te positioneren binnen de organisatie.

4. Binden en boeien van medewerkers
De arbeidsmarkt blijft uitdagend. Daarom zetten we in op het aantrekken van de juiste medewerkers én het behouden van goede mensen. We versterken ons werkgeversmerk, professionaliseren het wervingsproces en investeren in onboarding en ontwikkeling. Tegelijkertijd analyseren we de uitstroom en nemen gerichte maatregelen om medewerkers te behouden, bijvoorbeeld door loopbaanperspectief te bieden, werkplezier te vergroten en tijdig het goede gesprek te voeren. Het binden en boeien van medewerkers is essentieel voor continuïteit en kwaliteit van onze dienstverlening.

5. Dienend leiderschap en borging
We stimuleren een cultuur van dienend leiderschap, waarin teammanagers en directieleden ruimte geven aan reflectie, feedback en eigenaarschap. Borging van HR-processen en afspraken is essentieel: we zorgen voor duidelijke formats, transparante communicatie en evaluatie.

6. Verzuim en welzijn
 Verzuim blijft een aandachtspunt (zie de tabel met het verzuimpercentage). We zetten in op preventie, coaching en het versterken van de samenwerking tussen HR, leidinggevenden en de arbodienst. Het ziekteverzuim wordt gemonitord als indicator voor welzijn en inzetbaarheid. We streven naar een cultuur waarin zorg en aandacht voor elkaar centraal staan. Hierbij constateren we dat de begrote kosten voor verzuim (jaarlijks € 100.000) lager zijn dan de gerealiseerde kosten. Daarom gaan we een onderzoek uitvoeren om de begrote middelen in lijn te brengen met de benodigde middelen hiervoor.  Indien noodzakelijk, zal de uitkomst van dit onderzoek worden verwerkt in het daarvoor bedoelde P&C document.

Aantal fte 2025 2026
Reguliere formatie 153,62 161,45
College van b&w 4,00 4,00 
Griffie 3,16  3,31
Totaal 160,78 168,76

De verzuimcijfers zijn opgenomen in onderstaande grafiek:

 

Juridische zaken

Terug naar navigatie - Paragraaf Bedrijfsvoering - Juridische zaken

In 2026 wordt de juridische controlfunctie nog steeds verzorgd door Bedrijfsvoering Drechtsteden, met als doel de juridische werkzaamheden steviger te verankeren binnen de gemeente. De versteviging draagt bij aan een solide juridische infrastructuur die de gemeente voorbereidt op uitdagingen in de toekomst. 

Op het gebied van de Algemene Verordening Gegevensbescherming staat de organisatie onder begeleiding van de privacycoördinator in 2026 aan de lat om uitvoering te geven aan het vastgestelde Privacybeleid. Het waarborgen van de persoonsgegevens van inwoners, ondernemers, medewerkers en (keten)partners staat hierbij centraal. Dit vereist een integrale aanpak, goed eigenaarschap en risicobewustzijn. Het bijhouden van het register van verwerkingen is hierbij een belangrijk speerpunt. 

Informatiemanagement en Automatisering

Terug naar navigatie - Paragraaf Bedrijfsvoering - Informatiemanagement en Automatisering

Een betrouwbare en veilige informatiehuishouding is onmisbaar voor een goed functionerende gemeente. Voor 2026 zetten we daarom extra stappen om onze informatie op orde te brengen en te houden. Dit betekent dat we zorgen voor actuele en toegankelijke gegevens, duidelijke processen en een organisatiebrede aanpak van informatiemanagement.

Omdat de digitalisering snel doorgaat, besteden we nadrukkelijk aandacht aan de beveiliging van data en systemen. Cyberveiligheid, privacybescherming en zorgvuldig archiefbeheer zijn hierbij belangrijke speerpunten. Daarbij houden we ook rekening met nieuwe wettelijke verplichtingen, zoals de NIS2-richtlijn, die gemeenten verplicht om hogere standaarden te hanteren voor informatieveiligheid en crisisbestendigheid. Zonder goede maatregelen ontstaan risico’s op het niet voldoen aan wet- en regelgeving en op schade voor inwoners en organisatie.

Daarnaast investeren we in kennis en training voor medewerkers, zodat iedereen weet hoe je verantwoord en veilig met informatie omgaat. Ook versterken we de samenwerking tussen informatiemanagement en automatisering, zodat technische middelen en werkprocessen elkaar goed ondersteunen.

Door dit alles leggen we een stevige basis voor een gemeente die wendbaar, transparant en toekomstgericht is, en die inwoners en bestuur kan vertrouwen op veilige en betrouwbare informatie.

Financiën

Terug naar navigatie - Paragraaf Bedrijfsvoering - Financiën

Voor het opstellen van de Planning & Control-producten (P&C-producten) wordt gebruik gemaakt van de rapportagetool Pepperflow. Na vaststelling door de gemeenteraad zijn de betreffende P&C-producten digitaal beschikbaar via:  https://sliedrecht.begrotingsapp.nl.

Naar aanleiding van de jaarrekening controle 2023 en de evaluatie van het proces is (in samenwerking met BDO) voor 2024 een verbeterplan met te realiseren actiepunten opgesteld. Er is voortdurend aandacht voor de voortgang van de actiepunten zoals geformuleerd in dit verbeterplan en voor het optimaliseren van processen met betrekking tot de P&C-producten. 

Rechtmatigheid

Terug naar navigatie - Paragraaf Bedrijfsvoering - Rechtmatigheid

Rechtmatigheid betekent dat alles wat een gemeente doet, volgens de wet en regelgeving gebeurt. Dit geldt voor allerlei activiteiten van de gemeente, zoals aanbestedingen, arbeidsomstandigheden, subsidieverstrekking en informatieverstrekking. Het college van B&W neemt daarom jaarlijks bij de jaarrekening een rechtmatigheidsverantwoording op om te rapporteren over de rechtmatigheid van Sliedrecht. 

Bij de rechtmatigheidsverantwoording gaat het specifiek om het financieel beheer: alle inkomsten, uitgaven en veranderingen op de balans moeten volgens de regels zijn uitgevoerd. 

Om te bepalen aan welke wet- en regelgeving moet worden voldaan wordt jaarlijks het zogenaamde normenkader geactualiseerd en te vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad. In het zogenaamde Controleprotocol worden afspraken gemaakt over de verantwoordings- en rapportagegrens. Daarnaast voert Sliedrecht (verbijzonderde) interne controle uit op basis van haar jaarlijkse interne controle plan. Deze controle zorgt ervoor dat we een uitspraak kunnen doen over de rechtmatigheid en wordt door onze accountant gebruikt in haar jaarrekening controle.

Huisvesting

Terug naar navigatie - Paragraaf Bedrijfsvoering - Huisvesting

Eind 2025 en begin 2026 staat, conform meerdere onderdelen van deze begroting, de verbouwing van het gemeentekantoor centraal. Deze werkzaamheden hebben directe gevolgen voor zowel onze dienstverlening als de werkplekken van het personeel. Het uitgangspunt is dat de gemeentewinkel gedurende de verbouwing operationeel blijft, om de continuïteit van de dienstverlening aan onze inwoners te waarborgen. Het gemeentekantoor blijft tijdens de verbouwing gedeeltelijk beschikbaar voor medewerkers en fungeert als locatie voor ontmoeting, overleg en samenwerking.

Daarnaast wordt gestart met de voorbereidingen voor de renovatie van het raadhuis. Tevens wordt dan vastgesteld welke alternatieve voorzieningen er voor gebruikers beschikbaar zijn om te vergaderen en elkaar te ontmoeten gedurende de renovatieperiode. Vanwege deze werkzaamheden is het raadhuis niet beschikbaar als locatie voor huwelijken. Ter compensatie zijn het Sliedrechts Museum en het Nationaal Baggermuseum aangewezen als alternatieve trouwlocaties.