We stimuleren duurzame mobiliteit  volgens het STOMP-principe (Stappen, Trappen, OV, Mobiliteit als een service en de personenauto).  Deze inzet is belangrijk als het gaat om het vergroten van de leefbaarheid en bereikbaarheid, beperken  van de  uitstoot en het bevorderen van een actieve leefstijl. In 2026 gaan we aan de slag met: 

  • Stappen: we doen een verkeersveiligheidstoets van voetgangersoversteekplaatsen waarbij o.a. gekeken wordt naar de inrichting, zichtlijnen en verlichting.  Op basis van de uitkomst wordt bepaald of, en zo ja waar en wanneer, maatregelen genomen kunnen worden om de veiligheid te verbeteren. Ontbrekende schakels in de voetpaden worden daarbij aangepakt.
  • Trappen en OV: We versterken de MerwedeLingelijn als alternatief voor de auto.  Daartoe stimuleren we het fietsverkeer door het verbeteren van faciliteiten daarvoor, zoals fietsenstallingen bij de station Sliedrecht en Baanhoek. De uitvoering hiervan wordt gedaan door ProRail. Inmiddels naderen we de realisatiefase, waarbij station Sliedrecht als eerste aan de beurt is gevolgd door station Baanhoek.
  • Personenauto:  We realiseren voldoende laadplekken, wat leidt tot een dekkende openbare laadinfrastructuur. Hiervoor plaatsen we laadpalen op logische plekken binnen de gemeente. 
  • We werken proactief mee aan de mobiliteitstransitie door wandelen, fietsen en het OV als alternatief voor de auto aantrekkelijker te maken voor onze inwoners. Dit is ook relevant in relatie tot de acties van Rijkswaterstaat in het kader van hun groot onderhoudsprogramma. We zetten erop in dat de gedragsverandering in relatie tot de werkzaamheden van Rijkswaterstaat blijvend is nadat de werkzaamheden zijn afgerond. We starten met de Pilot Publieke Mobiliteit om maatregelen tegen verkeersdruk te testen.