Er zijn in 2025 servicebeloftes geformuleerd over wat inwoners, ondernemers en organisaties van de gemeente mogen verwachten . Om te achterhalen of we deze servicebeloftes ook in de praktijk realiseren, verzamelen en analyseren we klantsignalen over de  kwaliteit van onze dienstverlening en onze contacten met inwoners en ondernemers. Deze data en signalen halen we op binnen klanttevredenheidsonderzoeken, de berichtgeving op social media en de klachtenafhandeling.

Net als voorgaande jaren wordt ook in 2026 de dienstverlening op het gebied van burgerzaken en het klantcontactcentrum (web & telefonie) afgenomen via Bedrijfsvoering Drechtsteden (onderdeel BVD). Ook zij voeren op continubasis klanttevredenheidsonderzoek uit op basis waarvan inzichtelijk wordt hoe inwoners de dienstverlening ervaren.  In 2026 verschuift de aandacht meer in de richting van deze kwantitatieve indicatoren in plaats van kwalitatieve indicatoren.  

Het implementeren van de visie op Dienstverlening is een continue proces. In 2026 besteden we aandacht aan het verder inbedden van de visie in de gemeentelijke organisatie. Nieuwe werknemers maken kennis met de visie via het onboardingsprogramma.