Het sociaal domein staat financieel onder druk, terwijl de maatschappelijke uitdagingen onverminderd toenemen. Een steeds grotere groep mensen heeft moeite om financieel rond te komen, de effecten van de dubbele vergrijzing en daarmee de druk op onder andere de arbeidsmarkt en in de zorg wordt steeds meer zichtbaar, het aantal vluchtelingen dat tijdelijk of voor langere tijd in Sliedrecht zal verblijven neemt toe. Dit zal in 2025 extra maatregelen vragen om binnen de financiële kaders te blijven werken aan een veilige en inclusieve samenleving. Zeker in relatie tot de verwachte financiële tekorten vanaf 2026. De nieuwe Miljoenennota heeft daarnaast ook gevolgen voor de gemeentelijke begroting vanaf 2025, op welke onderdelen dit consequenties heeft en in welke mate valt op dit moment nog niet in detail te omschrijven.
Naast deze maatschappelijke ontwikkelingen komt er ook beleidsmatig veel op ons af met de programma’s vanuit het Rijk: de Hervormingsagenda Jeugd, het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming, het Integraal Zorgakkoord, Het Gezond Actief Leven Akkoord, het Programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen, de doordecentralisatie Beschermd Wonen etc. Het laten slagen van deze programma’s vergt een basis van een goed werkende toegang en een passend ondersteuningsaanbod vanuit het Bonkelaarhuis; dichtbij de inwoners, integraal en met het juiste mandaat. Vroegtijdig signaleren en preventieve inzet, aansluitend op de principes van positieve gezondheid en 'normaliseren', blijven hierbij van belang om grotere problemen te voorkomen. We willen dat er voor iedere inwoner die ondersteuning nodig heeft, passende ondersteuning beschikbaar blijft. Daarom blijven we niet alleen met onze lokale partners innoveren en de sociale structuur versterken, maar hebben we ook onze regionale partners hard nodig. Dit vraagt om een sterke regionale samenwerking met ruimte voor lokaal maatwerk.
Om het vangnet voor onze inwoners die (tijdelijk) hulp en ondersteuning nodig hebben te borgen moeten we keuzes maken. De nog steeds groeiende vraag naar ondersteuning zorgt voor stijgende uitgaven, terwijl de beschikbare middelen vanuit het Rijk steeds minder worden. Dit betekent dat we samen met onze partners en gemeenschappelijke regelingen keuzes moeten gaan maken over wat we blijven doen en wat we niet meer gaan doen. Het nieuwe subsidiekader dat in 2024 is vastgesteld, geeft richting voor de afspraken die we met elkaar kunnen gaan maken. Daarnaast lopen er verschillende bestuursopdrachten, waaronder de bestuursopdracht “Verkenning bijdrage aan verminderen financiële problematiek gemeenten” bij zowel de GR Sociaal als de GR DG&J.
Een laagdrempelige toegang met passende ondersteuning vanuit het Bonkelaarhuis blijven realiseren kan alleen maar in relatie met een stevige sociale infrastructuur. Logische ontmoetingsplekken en sociale, culturele en sportvoorzieningen zijn van belang, zodat inwoners anderen kunnen ontmoeten, mee kunnen doen en talenten kunnen ontwikkelen. Om deze preventieve structuur te verstevigen zijn we in 2024 gestart met een versteviging van samenwerking tussen verschillende maatschappelijke partners op het gebied van sport en preventie. In 2025 willen we door de inzet van cultuureducatie met kwaliteit de verbindingen tussen het onderwijs en culturele organisaties verstevigen, zodat de kinderen nog meer in aanraking met cultuur komen. Cultuur stimuleert immers niet alleen de ontwikkeling van talent en creatief denkvermogen, maar het verbindt groepen en generaties en betrekt mensen bij de samenleving. En deze kracht van cultuur willen we hiermee versterken.
De grootste uitdaging waar we voor blijven staan is het vergroten van de veerkracht van onze inwoners. Hierbij blijven we onverminderd inzetten op versterken van het ‘normale leven’, door middel van het verstevigen van de onderlinge verbondenheid in buurten en wijken. Zo willen we de informele (hulp) structuren verstevigen. Hiermee willen we realiseren dat de context waarin het normaal is dat mensen elkaar helpen wordt verstevigd. Daarnaast blijven we inzetten op het voorkomen van ‘problematiseren’ van alledaagse problemen – de oplossing van een probleem hoeft niet altijd een maatwerkvoorziening te zijn. en kan ook buiten de voorzieningen van de gemeente gevonden worden, bijvoorbeeld in het netwerk van de inwoner. Dit vraagt ook om een verdere aanscherping van de verordening jeugdhulp, in navolging van de verordening maatschappelijke ontwikkeling die recent is aangescherpt.
Daarnaast zetten we stevig en meer in samenhang in op preventie, gezonde leefstijl en een gezonde, inclusieve sociale en fysieke leefomgeving. De ruimtelijke ontwikkelingen bieden de kans omde vanuit de bestaande context de toekomstige samenleving van Sliedrecht vorm te geven. Hierbij zetten we erop in dat de ruimtelijke ontwikkeling niet alleen bijdraagt aan het vergroten en beschermen van de (mentale en fysieke) gezondheid van onze inwoners, maar ook aan toegankelijkheid, zodat inwoners met een fysieke, psychische en/of verstandelijke beperking makkelijker kunnen participeren in onze samenleving. Hiermee willen we faciliteren dat iedereen naar vermogen mee kan doen in onze samenleving. Daarnaast verbinden we de ruimtelijke opgaven aan onze sociale opgaven door goed te kijken naar wat de sociale vraagstukken in een wijk zijn om daar vervolgens in onze ruimtelijke opgaven bij aan te sluiten. Een voorbeeld hiervan is het Integraal Kindcentrum aan de Valkweg, dat een bijdrage zal leveren aan het versterken van de verbindingen in de wijk.
Een passende ruimtelijke ontwikkeling is noodzakelijk om de preventieve structuur in de toekomst te verstevigen. En een integrale aanpak van zorg, sociaal, economie en ruimtelijke ontwikkeling is nodig om voorzieningen in stand te houden en zorg en ondersteuning te kunnen blijven bieden aan kwetsbare inwoners. Als gevolg van de dubbele vergrijzing, de krapte op de arbeidsmarkt in relatie tot uitgestelde zorg, het langer zelfstandig thuis wonen zal de zorgvraag in de toekomst alleen maar verder toenemen. De op te stellen woonzorgvisie gaat helpen om richting de toekomst keuzes te maken ten aanzien van de ruimtelijke en sociale structuur om kwetsbare inwoners de juiste ondersteuning te bieden zodat zij zo lang mogelijk op een prettige manier thuis kunnen blijven wonen. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is de huisartsenzorg. Samen met Drechtdokters, VGZ en de lokale huisartsen werken wij samen om de continuïteit van de huisartsenzorg voor de inwoners te borgen.
Om het arbeidsmarktpotentieel te vergroten zetten we samen met de GR Sociaal ook in op het verstevigen van de ketenaanpak participatie, in aansluiting op nieuwe wettelijk kader dat het Rijk aan het ontwikkelen is. Begeleiding van inwoners die participeren via laagdrempelige activiteiten of (beschut) werk kan eenvoudig worden op- en afgeschaald, zonder dat inwoners het risico lopen om inkomen te verliezen. We blijven sturen op ontwikkeling waarbij inwoners zich niet belemmerd voelen door drempels. Mogelijk kunnen deze en andere kansen in 2025 hun beslag krijgen in nieuw beleid en uitvoering en/of in aansluiting worden gebracht op het nieuwe wettelijk kader.
In lijn met ons Integraal Veiligheidsplan (IVP) blijven we inzetten op veiligheid en leefbaarheid. We werken aan het beperken van woonoverlast en personen in een kwetsbare positie met de juiste begeleiding en hulp veilig te kunnen laten wonen in de wijk. Een deel van onze inwoners veroorzaakt overlast. Door vroegtijdig in te zetten op complexe situaties, kunnen overlastmeldingen, verzwaring van de problematiek en escalatie worden voorkomen. Recent (sept 2024) is het Convenant regionale aanpak woonoverlast medeondertekend door Tablis Wonen om hier samen met de gemeente en andere partners in op te trekken. Buurtbemiddeling is een vast onderdeel in de eerste fase van burengerucht. Ook zij komen ook steeds vaker complexere situaties tegen in de praktijk. Met Tablis Wonen maken we prestatieafspraken voor 2025: de inzet is om samen de verantwoordelijkheid te nemen voor buurtbemiddeling.